Individual English: Syksyn satoa

Juhlat on juhlittu ja on aika palata sorvin ääreen. Teetin loppuvuodesta kaikille englannin ryhmilleni palautekyselyn yksilöllisen oppimisen tiimoilta ja laitan koonnin kyselyn tuloksista tämän tekstin loppuun.

Kyselystä nousi esiin samoja ajatuksia, joita olen itsekin pyöritellyt pitkin syksyä. Yksilöllisessä oppimistavassa on valtavasti hyviä puolia (oppilaiden oppimistavalle antamien arvosanojen k.a. oli 8,24 ja 74 % haluaa jatkaa samalla idealla eteenpäin), mutta myös paljon kehitettävää. Vaikka olen yrittänyt kannustaa yhteistyöhön, yksilöllinen eteneminen näyttää monien kohdalla olevan yksinäistä puurtamista ja iso osa oppilaista toivookin lisää pari- tai ryhmätöitä. Jos ei satu menemään samaan tahtiin lähellä istuvien kanssa, meinaavat suulliset tehtävät jäädä osalla parin löytämisen vaikeuden takia tekemättä ja ääntämisen harjoitteluun toivotaan yhteistä toistamista. Lisäksi, kuten Jukka Kalliolehto omassa tekstissään kirjoitti, on etenemisen aikatauluttaminen (tai sen puute) hankalaa.

Näihin ongelmiin vastatakseni testailen kevään aikana systeemiä, jossa tehdään tietyssä ajassa tietty urakka, jonka laajuus sitten vaihtelee oppijan kykyjen ja tavoitetason mukaan. Lisäksi ajattelin, että tehokkaat oppijat voisivat halutessaan viettää  rennompia ”palkintotunteja”, jos saavat urakan kiitettävästi valmiiksi jo etuajassa. Osa näistä teetettävistä urakoista on parin kanssa tehtäviä, osa ryhmätöitä ja osa jokaisen omia hommia. Lisäksi oppilaiden toiveesta kokeilen, onnistuisiko kielioppiasioiden selittäminen luokassa aina pienemmälle porukalle kerrallaan, jolloin opetusta voivat tulla kuuntelemaan ne, jotka sitä kustakin aiheesta kaipaavat. Kielioppitestejä, jotka oppilaat itse tarkastavat, tehdään yhä ja jatkan Polun rakentelemista toivottavasti niin, että seitsemäsluokkalaisten osalta se tulisi valmiiksi sitä mukaa kuin oppilaani etenevät.

Kahdeksasluokkalaisten kanssa aloitimme Travel Journal USA -projektin. Oppilaat keräävät omiin matkapäiväkirjoihinsa erilaisia töitä, joita tehdessä opitaan mm. matkustamiseen liittyvää sanastoa, tulevaisuudesta puhumista, ehtolauseita ja tietoa USAsta. Osa osioista tehdään yksin, osa parin kanssa ja kaikilla osioilla on oma erillinen deadline, johon mennessä pitää siirtyä seuraavaan. Yhdeksäsluokkalaisten kanssa teemme vastaavasti, mutta aiheena on työelämä. Kerron näistä projekteista tarkemmin ja laitan liitteeksi ohjeita, kunhan saan niitä hieman valmiimmiksi.

Tässä siis vielä koonti palautekyselystä:

Sopiiko omaan tahtiin oppiminen sinulle?

 

Sieppaa
Ei sovi 9 10.7 %
Sopii melko hyvin 29 34.5 %
Sopii hyvin 24 28.6 %
Sopii oikein hyvin 22 26.2 %

Perustele edellisen kohdan vastauksesi.

Koska ei tarvi aina ootella hitaampia
ei tarvii edetä liian nopeasti.
on ihan ok, vaikka välillä olen vähän jäljessä.
Ei sovi Sopii melko hyvin Sopii hyvin Sopii oikein hyvin Perustele edell
Oon pärjänny hyvin ja tykkään opiskelusta enemmän näin
kivempi opiskella omaan tahtiin
Koska saan edetä taitojeni mukaan
Helposti jää jälkeen ku ei tuu läksyä, mutta muuten ihan kiva
riippuen aiheesta
toisaalta se on hyvä mutta oppii vähän paremmin
Ei jaksa välttämättä tehä mitää
Koska sillon ei ole pakko tehdä tiettyjä asioita ja ei ole motivaatio opiskella englantia tai yrittää jos menemme omaan tahtiin.. En vain tee tunneilla enää mitään tästä syystä
Opin samat asiat kuin ”normaalissa” opetuksessakin
olen oppinut paremmin englntia tänä vuonna kuin ennen
se on hyvää vaihtelua kun vertaa muihin aineisiin
pöö
Muut eivät aina ole samalla alueella ->tylsistyy
Mukavempi tehdä jos joku päivä ei niin paljon jaksa niin seuraavana päivänä tekee sitten vähän enemmän
tykkään opiskella omaan tahtiin koska se on helpompaa
Ei tarvitsä nyhväämään samoja juttuja mitä jo osaa
Kun etenee omaan tahtiin, pystyy opiskelemaan yhden asian loppuun ennenkuin menee seuraavaan, mutta joskus itse teorian lukeminen on vaikeaa.
Ei tarvitse tarkastaa joka theta an jalkeen
se on vähän liian sekalaista
se on kivempaa kuin tavallinen oppiminen mutta opin huonommin
sopii hyvin.
tää oli vaikeeta
Opin hyvin kun minun pitää etsiä tietoa itse.
minä en pidä siitä
No comments
hdhfhrhfhpi
se on epä selkeätä
Mieletstäni kyseinen oppimis tapa on ihan paskaa, en opi mitöön. Oppimis tapa millä kaikki oppivat yhdessä oli monin tavoin parempi 😀
Olen oppinut sittenkin vaikka epäilin alussa
Saatan lusmuilla, joten siksi melko hyvin mutta tykkään tästä tavasta kyllä tosi paljon ja yritän ryhdistäytyä…
Se on ihan kivaa tehä omatoimisesti mutta oppisi paremmin jos käytäisiin niitä vain läpi kaikki samaa aikaan.
Omaan tahtiin oppiminen sopii minulle hyvin.
Omaan tahtiin oppiminen antaa mahdollisuuden tehdä muutakin kuin opiskella. En opi asioita yhtä hyvin jos opiskelen itsekseni. Toisaalta en tykkää olla äänessä ja omaan tahtiin oppiminen antaa mahdollisuuden olla vastaamatta mihinkään.
Sopii hyvin, koska pysyn hyvin tahdissa.
koska on kivempaa edetä omaa tahtii
En pääse vauhtiin. Ja vauhti pysähtyy jossain kohtaa ja sitten on vaikea jatkaa eteen päin.
Omaan tahtiin oppiminen on kivaa ja siinä saa opiskella asioita niin kauan kuin haluaa
saa mennä omaa tahtia
Jää helposti jälkeen
Voin opetella kaikki asiat rauhassa itse niin kauan kun opin ne
kiva
Koska, voi tehdä tehtäviä omaa tahtiin.
En saa asioita hoidettua kunnolla, koska varsinaista ”aikarajaa” ei ole.
No siinä pitää ottaa vastuuta ite aika paljon, sinänsä se on aika hyvä juttu
on enkussa sopivaa
Minulle sopii omaan tahtiin oppiminen hyvijn,koska saa vapautta.
se o mahtavaa
ok
En ole tottunut
En ole tottunut etenemään itsekseni
Tykkään tehdä omia juttuja itsenäisesti
omaan tahtiin opiskelu on sekavaa
osaan englantia jo muutenkin aika hyvin niin sitä ei oo niin vaikee oppii, mut sit jos ei osaa nii yksin oppiminen on aika hankalaa. tai sitte jos on vaikee aihe nii se on vaikeempi opiskella ite ku porukassa. ois hyvä jos käytäis kielioppiasioita yhessä ja tehtäis MYÖS itsenäisesti tehtäviä. 🙂
Välillä ei jaksa
Koska sitten saa tehdä omaan tahtiin
asdljasdlkjaslkdjaslkdjaslkdjaas
ihan hyvin sopii
pysyy oman aikataulun kanssa
voi opiskella omaan tahtiin
Sopii, koska pysyn mukana hyvin.

Mitä hyvää yksilöllisessä oppimisessa on?

pystyy etenemään ihan omaan tahtiin eikä tule kiire oppia asioita.
Jokainen saa edetä omaa vauhtiaa. Jos joku ymmärtää asian hyvin hän voi jatkaa eteenpäin, mutta jos ei ymmärrä niin sitä voi jäädä kertaamaan.
Ei tarvii oottaa ku surkeet jää jumiin
Jokainen voi edetä omaan tahtiinsa, joten ketään ei hidasta toisten oppiminen
asdasdasdasdasdasd
Vapaampaa työskentelyä
Saa oppia omaan tahtiin.
No kai siin on se hyvä et ne jotka osaa ja oppii nopeemmin pääsee eteepäin
oppii paremmin
jos osaa asian hyvin voi mennä eteenpäin
Saa edetä omaan tahtiin
Voi mennä omaan tahtiin.
voi kuunnella musiikkia ja tehdä omaan tahtiin
se ettei tarvi koko aja tehä
saa opiskella omaan tahtiin
Saa mennä omaa tahtii
Pystyy omassa tahdissa tekemään. Ilman hirveää kiirettä
ei mi
saa mennä omaa tahtii
oma aika taulu
Saa tehdä tehtäviä rauhassa ja omaan tahtiin.
voi mennä omaan tahtiin tehtävissä
Pystyy itse oppia omalla tahdilla.
hgyhyyhhy
on rauhallisempaa tunnilla
saa Tehdä twhtäviä omaan tahtiin.
Saat opiskella asian itse
Voi keskittya
^ | |
Se että saa tehdä rauhallisesti omaan tahtiin
Ne jotka ovat nopeampia pääsevät etenemään nopeammin.
jea
Pääsee tekemään omaan tahtiin.
Tunnit olivat suht rentoja 🙂
Saa mennä omaan tahtiin
pitää etsiä itse enemmän tietoa
on ahkerampi
voi edetä omaan tahtiin
Saa tehdä rauhassa omaan tahtiin.
Ei tartte tehdä liian nopeasti tai liian hitaasti
Jos on parempi muita ei tarvitse odottaa hitaammin oppivia. Jos taas on huononpi ei putoa kärryiltä ja aiheeseen voi palata aina uudelleen jos tuntuu hankalalta.
etenee omaan tahtiin
Se että ei tarvi tehdä tehtäviä jarjestyksessä.
voi oppia itse asian rauhassa, jolloin sen oppii paremmin. mutta myös opettaja voi auttaa.
ei mitään
En kommentoi
etta pystyy olemaan kavereitten kanssa
joutuu löytämään vastaukset eikä saa niitä suoraan tehtävien tarkastuksessa.
Ei tarvitse odottaa muita
ei tule läksyä
Se, että saa edetä rauhassa.
enpäs tiedä
Voi mennä omaan tahtiin
Voi mennä omaan tahtiin, ei tarvitse odottaa muita mutta ei tarvitse väkisin jatkaa eteenpäin jos jotain ei osaa.
No voi edetä omaa tahtia ettei oo jäljessä tai asiat tunnu liian helpolta.
ei paljon mitään
Kaikki menee omaa tahtia
voi mennä omaan tahtiin
Saa mennä omaa vauhtia (tosi nobee)
Voi tehä omaa tahtia
kivaa
Hitaammat pystyy kerrata vaikeitaasioita, ja ne jotka osaa hyvin voi edetä nopeampaa tahtia.
Jokainen oppii omassa tahdissa eikä kiireessä
saa mennä omaan tahtiin eikä tule niin hoppu tehdä tehtäviä
ei tarvii mennä nopeesti koska ei opi kunnolla

Mitä huonoa yksilöllisessä oppimisessa on?

Vähän vaikeita oppia
Jos ei ole motivaatioa, ei tule tehtyä mitään..
etta opettaja ei opepeta niin paljon
Saattaa laiskotella ja lykätä hoidettavia asioita aina vain myöhemmäksi ja myöhemmäksi…
työ jää helposti viime tinkaan
En saa itse tehtyä melkein mitään tunneilla, mutta kotona kylläkin. Siksi eten Uniteissa aika hitaasti.
Kaikesta ei saa niin tarkkaa tietoa.
Tulee paniikki ku jää jälkee
saattaa alkaa laiskotella
Se että ei aina tiedä kuinka nopeesti juttuja tarvii tehä
kaikki
ei mitää
Jotkut voi ”lusmuilla” ja jättää tehtävät tekemättä
Ei oppinut läheskään niin paljoa kuin oppimistavassa jossa kaikki oppivat samaanaikaan 😀
Liikaa houkutuksia lähistöllä
Monet saattavat luovuttaa ja alkaa sählätä omiaan
ei oikein mitään.
tehtäviä on vaikea tehdä kun ei aina tiedä mitä pitää tehdä
Saattaa tulla liian kova kiire oppia, jos on ollut esim. poissa.
ei mitää
Välillä ei tiedä missä menee
jos jää vähän jälkeen muista ja tulee stressiä kun on paljon tehtävä.
Testeillä ei ole päivää, jolloin ne pitää olla tehty.
Kaikkia asioita ei välttämättä pysty/kerkeä käymään perusteellisesti
No just se et ettei opi kaikkii asoita ehkä niin hyvun ku vois ja saattaa jäädä laiskottelemaan…
Ei välttämättä opi niin hyvin.
ei pysy mukana missään jos ei jaksa
kukaan ei tee mitää
en tiedä
jjujujjj
ei mitään
Ei opi yhtä hyvin, minä ainakaan. Antaa luppoaikaa.
Jää helposti jälkeen
Kaikkia ei opeteta vaan pitää opetella asia vällillä itse.
Kaikkea,kerroin jo
etenee hitasti
Tehtävien teko lepsui
ei paljon mitään
Kaikki pitää opetella itse… 🙁
Ei Mitaan minun mielesta
ok
joskus tulee kiire saada tehtävät valmiiksi
Jos on laiska ja ei osaa laittaa itelleen rajoja nii ei suju ja hommat kasaantuu D:
asdasdasdasdasdasdasdsadasdasd
Ensimmäiseksi mainitsema asia
olen huono englannissa
Ei mitään
ei ole perillä asioista
jos jotai jää epäselväksi niin ei tajua niin helposti
Ei ymmärrä aina asioita kun joku ei selitä niitä
voi jäädä jälkeen jos ei tee tarpeeksi töitä
Ei mitään.
ei oikeastaan mitään
ei mitään!

Haluatko jatkossakin oppia omaan tahtiin?

 

 Sieppaa
Kyllä 58 74.4 %
Ei 20 25.6 %

Haluaisitko, että opettaja luennoisi enemmän ja kaikki tekisivät tehtäviä samaan tahtiin?

Sieppaa

Kyllä 28 35.4 %
Ei 51 64.6 %

Mielestäni olisi hyvä jos, ….

…kuuntelutehtäviä voisi tehdä omaan tahtiin kuulokkeilla kuunnellen. 31 44.9 %
…suullisia tehtäviä voisi myös tehdä omaan tahtiin. 38 55.1 %
….suullisia tehtäviä voisi nauhoittaa ja kuunnella itse. 8 11.6 %
…suullisia tehtäviä nauhoitettaisiin ja palautettaisiin opettajalle. 8 11.6 %
…kuuntelua harjoiteltaisiin yhdessä. 19 27.5 %
…ääntämistä harjoiteltaisiin yhdessä toistaen. 27 39.1 %
…ääntämisharjoitukset voisi nauhoittaa ja itse kuunnella. 8 11.6 %
…suullista kielenkäyttöä harjoiteltaisiin enemmän. 32 46.4 %
…suullista kielenkäyttöä harjoiteltaisiin vähemmän. 9 13 %

Miksi valitsit juuri yllä olevat kohdat? Haluatko sanoa jotain muuta kuunteluun, ääntämiseen tai suulliseen kielitaitoon liittyen?

Kuunteluita yms voi harjoitella itse, mutta ääntämiset oppisi paremmin yhdessä
cccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccc
Yhdessä suulliset harjoitukset eivät sovi
Minun mielestäni ääntämistä kannataisi opetella enemmän.
oppisinehkä paremmin
cfgvbtnhyjumki,lonyjubhrtgvfegrbhtnjumk kos
partyyy
En ainakaan koskaan halua nauhoittaa omaa puhettani niin että itseni lisäksi muutkin kuulisivat sen…
Koska se oli sekava
E
ei muuta
Haluaisin oppia kaikkea mahdollisimman paljon lisää.
en halua
Suullisissa paritehitehtävissä pitää odottaa että joku toinen on samassa kohdassa.
nää
Koska tykkään oppia itsekseni.
haluan yksin jossain huoneessa lukea ääneen tai lotan kanssa
Koska en jaksa aina kuunnella ja puhua juttuja
En.
oppisi paremmin ääntämään eikä vaan kirjoittamaan.
En todellakaan haluaisi äänittää mitään enkä puhua englanniksi luokan edessä
Valitsin yllä olevan kohdan, koska omaan tahtiin eteneminen on hyvä juttu.(ei kaikkille)
en
En tiedä ja en.
en osaa sanoa
valitsin ne koska ne ovat mitä minä valitsin en halua sanoa muuta
Ei
En valinnut mitään niistä
Kuuntelut yhdessä !
Muuten vain
ei ole muuta sanottaavaa
tytyygtfswerteertrtgyt
Koska tykkään edetä omaan tahtiin
niitä voisi harjoitella parin kanssa
haluan että tehtäisiin samaan tahtiin

Olisi mukavaa, jos tunneilla…

 

… tehtäisiin enemmän ryhmä-/paritöitä. 39 52 %
… tehtäisiin enemmän projekteja, esitelmiä tms. 20 26.7 %
… saisi itse valita aiheita eikä olisi pakko seurata kirjaa. 24 32 %
… luettaisiin kirjan tekstit ja tehtäisiin harjoituksia, ei mitään ylimääräistä. 14 18.7 %
…. tehtäisiin videoita/vlogeja tms. 10 13.3 %
… koottaisiin yhdessä tietoa jostakin aiheesta esim. blogiin 6 8 %
… toimittaisiin kuten tähänkin asti 35 46.7 %

Tai onko muita ideoita? Esim. miten koulussa voisi hyödyntää/tuoda esiin miten käytät enkkua vapaa-ajalla?

pelatessa
musiikki ja pelit
musiikilla
no jepa
noup
netissä
ei mitää
omaan tahtiin teko on hyvä
No puhun enkkua peleissa
ei ikinä
cccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccc
ei oo
Katotaan vaikka jtn tv sarjaa ilman tekstejä 😀
Voitaisiin koulussa käyttää aikaa esimerkiksi englannin kielisten tekstien lukemisee.
Voisi joskus käyttää tunteja esim englanninkielisten tekstien (muiden kuin kirjan tekstien) lukemiseen, vähän kuin analyysissä mutta niistä ei välttämättä tarvitsisi tehdä mitään tehtävää.
tehtäisiin enemmän show off kirjoituksia
Voitaisiin tehdä englanniksi omat laulun sanat.(ryhmätyö)
Voidaan katsoa enemmän simpsoneita ilman tekstityksiä.
ei ole
ei
pelaamalla kattomalla tv
Ei
Ei ideoita
ddddd
ei muita ideoita

Minkä arvosanan antaisit yksilöllisen oppimisen idealle? (k.a. 8,24)

Sieppaa

4 2 2.5 %
5 3 3.8 %
6 2 2.5 %
7 9 11.3 %
8 24 30 %
9 31 38.8 %
10 9 11.3 %

Haluatko vielä kertoa mielipiteesi jostain muusta asiasta? Sana on vapaa!

Ryhmä ja paritehtäviä EI tarvis olla!!
moi
<.<
jaa
cccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccc
Enkun opiskelu on kivaa.
enkku on ihan jees paitsi että pitää lukea paljon
jatketaan samaan malliin.
🙂
enkun opettaja on ollut kiva:)))))
haluan 8,9 tai 10
🙂
qssswswwssw323456789098765433456yuyhgfcfvnhmhnjnhnhnhnhnhhnnb bgbferccfrbgftkjnhmuybgtfvnhjuyfrgnjmuyhbgtvf
en kommentoi
no jep
en halua
xdhvbasrg ggrsksfqiu rfgurfg
Se on ihan syvältä
Haluaisin palata entiseen
:))
Ei valittamista.
Tunnit mukavia ja rauhallisia, englanti on rauhoittava aine. Liika hälinä hiljennetään. Pointsit hyvälle opelle?
palataan vanha oppimstapaan
ddddfd
Ei tartte
Paritöitä silleen, että saa itse valita parin tai ryhmän.