Juhlat on juhlittu ja on aika palata sorvin ääreen. Teetin loppuvuodesta kaikille englannin ryhmilleni palautekyselyn yksilöllisen oppimisen tiimoilta ja laitan koonnin kyselyn tuloksista tämän tekstin loppuun.
Kyselystä nousi esiin samoja ajatuksia, joita olen itsekin pyöritellyt pitkin syksyä. Yksilöllisessä oppimistavassa on valtavasti hyviä puolia (oppilaiden oppimistavalle antamien arvosanojen k.a. oli 8,24 ja 74 % haluaa jatkaa samalla idealla eteenpäin), mutta myös paljon kehitettävää. Vaikka olen yrittänyt kannustaa yhteistyöhön, yksilöllinen eteneminen näyttää monien kohdalla olevan yksinäistä puurtamista ja iso osa oppilaista toivookin lisää pari- tai ryhmätöitä. Jos ei satu menemään samaan tahtiin lähellä istuvien kanssa, meinaavat suulliset tehtävät jäädä osalla parin löytämisen vaikeuden takia tekemättä ja ääntämisen harjoitteluun toivotaan yhteistä toistamista. Lisäksi, kuten Jukka Kalliolehto omassa tekstissään kirjoitti, on etenemisen aikatauluttaminen (tai sen puute) hankalaa.
Näihin ongelmiin vastatakseni testailen kevään aikana systeemiä, jossa tehdään tietyssä ajassa tietty urakka, jonka laajuus sitten vaihtelee oppijan kykyjen ja tavoitetason mukaan. Lisäksi ajattelin, että tehokkaat oppijat voisivat halutessaan viettää rennompia ”palkintotunteja”, jos saavat urakan kiitettävästi valmiiksi jo etuajassa. Osa näistä teetettävistä urakoista on parin kanssa tehtäviä, osa ryhmätöitä ja osa jokaisen omia hommia. Lisäksi oppilaiden toiveesta kokeilen, onnistuisiko kielioppiasioiden selittäminen luokassa aina pienemmälle porukalle kerrallaan, jolloin opetusta voivat tulla kuuntelemaan ne, jotka sitä kustakin aiheesta kaipaavat. Kielioppitestejä, jotka oppilaat itse tarkastavat, tehdään yhä ja jatkan Polun rakentelemista toivottavasti niin, että seitsemäsluokkalaisten osalta se tulisi valmiiksi sitä mukaa kuin oppilaani etenevät.
Kahdeksasluokkalaisten kanssa aloitimme Travel Journal USA -projektin. Oppilaat keräävät omiin matkapäiväkirjoihinsa erilaisia töitä, joita tehdessä opitaan mm. matkustamiseen liittyvää sanastoa, tulevaisuudesta puhumista, ehtolauseita ja tietoa USAsta. Osa osioista tehdään yksin, osa parin kanssa ja kaikilla osioilla on oma erillinen deadline, johon mennessä pitää siirtyä seuraavaan. Yhdeksäsluokkalaisten kanssa teemme vastaavasti, mutta aiheena on työelämä. Kerron näistä projekteista tarkemmin ja laitan liitteeksi ohjeita, kunhan saan niitä hieman valmiimmiksi.
Tässä siis vielä koonti palautekyselystä:
Sopiiko omaan tahtiin oppiminen sinulle?
Perustele edellisen kohdan vastauksesi.
Mitä hyvää yksilöllisessä oppimisessa on?
Mitä huonoa yksilöllisessä oppimisessa on?
Haluatko jatkossakin oppia omaan tahtiin?
Haluaisitko, että opettaja luennoisi enemmän ja kaikki tekisivät tehtäviä samaan tahtiin?
Mielestäni olisi hyvä jos, ….
…kuuntelutehtäviä voisi tehdä omaan tahtiin kuulokkeilla kuunnellen. | 31 | 44.9 % |
…suullisia tehtäviä voisi myös tehdä omaan tahtiin. | 38 | 55.1 % |
….suullisia tehtäviä voisi nauhoittaa ja kuunnella itse. | 8 | 11.6 % |
…suullisia tehtäviä nauhoitettaisiin ja palautettaisiin opettajalle. | 8 | 11.6 % |
…kuuntelua harjoiteltaisiin yhdessä. | 19 | 27.5 % |
…ääntämistä harjoiteltaisiin yhdessä toistaen. | 27 | 39.1 % |
…ääntämisharjoitukset voisi nauhoittaa ja itse kuunnella. | 8 | 11.6 % |
…suullista kielenkäyttöä harjoiteltaisiin enemmän. | 32 | 46.4 % |
…suullista kielenkäyttöä harjoiteltaisiin vähemmän. | 9 | 13 % |
Miksi valitsit juuri yllä olevat kohdat? Haluatko sanoa jotain muuta kuunteluun, ääntämiseen tai suulliseen kielitaitoon liittyen?
Olisi mukavaa, jos tunneilla…
… tehtäisiin enemmän ryhmä-/paritöitä. | 39 | 52 % |
… tehtäisiin enemmän projekteja, esitelmiä tms. | 20 | 26.7 % |
… saisi itse valita aiheita eikä olisi pakko seurata kirjaa. | 24 | 32 % |
… luettaisiin kirjan tekstit ja tehtäisiin harjoituksia, ei mitään ylimääräistä. | 14 | 18.7 % |
…. tehtäisiin videoita/vlogeja tms. | 10 | 13.3 % |
… koottaisiin yhdessä tietoa jostakin aiheesta esim. blogiin | 6 | 8 % |
… toimittaisiin kuten tähänkin asti | 35 | 46.7 % |