Individual English

Aurinkoista kevättä! Keväisessä motivaation puuskassa tartuin vihdoin härkää sarvista ja kokosin kahdeksannen luokan englantiin yksilöllisen kokonaisuuden loppukevääksi. Koulussamme on käytössä Spotlight-kirjasarja ja siitä 8.-luokkalaisilla vielä opiskelematta Unitit 8 ja 9. Jaoin nuo Unitit kolmeen osioon, joista jokaisen oppilaan pitäisi opiskella vähintään kaksi ja kiitettävää tavoittelevien vielä tuo kolmaskin. Kunkin osion alle on listattu tehtäviä ja opittavia asioita, ja kun oppilas tuntee asiat osaavansa, hän tekee testin. Oppilaat tarkastavat testit itse ja päättävät, ovatko valmiita jatkamaan eteenpäin. Unitin lopussa arvosana määräytyy itsearvioiden ja open kanssa keskustellen. Tämän itsenäisesti tehdyn opiskelun lisäksi tunneilla tehdään yhteisesti suullisia tehtäviä ja joitakin kuunteluita.

Näin aluksi jaan oppilaille vielä tehtävälistat monisteilla ja testitkin ovat ihan paperiversioita. Rinnalle olen kuitenkin tehnyt Google Classroomiin vastaavan kokonaisuuden, josta löytyy myös kuunneltavia tekstejä ja tulevaisuudessa toivottavasti opetusvideoitakin. Tavoitteena on, että pikkuhiljaa siirryttäisiin tuohon sähköiseen muotoon, mutta etenemistä rajoittavat paitsi open omat TVT-taidot, myös laitteiden rajallinen määrä. Hienoa olisi, jos saisin nuo aiemmin mainitut kuuntelut oppilaiden omaan tahtiin tehtäviksi ja parikeskusteluitakin voisi vaikkapa nauhoittaa ja palauttaa Classroomiin.

Toistaiseksi olen pitänyt ryhmille vasta opiskelutavan esittelytunnit, mutta kannustavaa oli nähdä ilmeiden kirkastuminen kun kerroin, että parhaimmillaan tällä tyylillä taivas on rajana ja jokainen voi edetä englannin opiskelussa niin pitkälle kuin vain omat rahkeet riittävät. Jatkossa pyrin Reetan tavoin nivomaan tähän työtapaan ryhmissä tai pareittain tehtäviä töitä, toiminnallisuutta ja oppilaiden itse tuottamaa materiaalia. Jos teillä hyvät lukijat on ideoita näiden tavoitteiden toteuttamiseksi, niin jakakaa ne ihmeessä!

 

tässä vielä linkki oppilaiden tehtävälistaan

ja tässä lisäksi paranneltu tehtävälista, jonka jaan seitsemäsluokkalaisille piakkoin.

  2 comments for “Individual English

  1. Marja
    22.8.2015 at 13:54

    Olipas motivoivaa lukea suunnitelmiasi englannin opetuksen yksilöllisestämisestä. Kovasti kiinnostaisi kuulla, miten se toimi ja mikä oli erityisen onnistunutta ja mikä taas vaati kehittämistä. Jatkatko samaan malliin nyt syksyllä?
    Itselläni on käytössä Smart Moves, joten suoraan en voi ottaa ideoitasi käyttöön, mutta olisin ehdottomasti kiinnostunut kehittämään opetustani tuohon suuntaan, edes pienin askelin.
    Annoitko oppilaiden opetella omatoimisesti kielioppiasiatkin vai piditkö jonkinlaisen johdannon itse ennen tehtäviä?
    Paljon muutakin kysyttävää olisi, mutta ainakin nyt nämä asiat kiinnostaisivat!

    • Minna Ala-Akkala
      26.8.2015 at 21:47

      Moi Marja!
      Pitkän tauon jälkeen vasta nyt palasin taas kirjottelemaan ja ilokseni huomasin kommenttisi. Hienoa, jos onnistuin motivoimaan. Samalla idealla kyllä jatkan, mutta yritän muokata menoa vieläkin vapaampaan suuntaan erityisesti sanastojen osalta ja toisaalta mahdollistaa kieliopin eriyttämistä alaspäin tarjoamalla eri tavoitevaihtoehtoja. Tämän seurauksena tuntuu, että ohjeista tuli entistä monimutkaisempia, mutta siitä ja näistä muistakin kirjottelen enemmän seuraavaan postaukseen – coming soon! 😀
      Kieliopista, juu. Eli opiskelivat asiat itse – tosin kevään kahdessa viimeisessä tekstissä asia ei enää ollut kovin painavaa. Toki tuli sitten luokassa kierrellessäni neuvottua kerran jos toisenkin, mutta johdantoa tai muuta yhteistä tuokiota en pitänyt. Istumme neljän ryhmissä, niin välillä koko pöytäryhmä kuunteli selitystäni… Nyt syksyllä asiat ovat perustavammanlaatuisia, mutta tarkoitus olisi samalla kaavalla mennä ja seurailla tarkkaan oppilaiden tehtävien ja testien tekemistä. Olisi muuten kiva kuulla myös omistakin kokeiluistasi, jos ja kun (!) niitä teet :).

Comments are closed.