Kivimaalla pöhinä yksilöllisen oppimisen ympärillä käy kuumana. Tässä pientä tilannepäivitystä #HackEd-hankkeen ympärillä tapahtuvista jutuista:
Kaikki seiskaluokat aloittavat yksilöllisesti
Innostavan Kivimaan iltapäivän VESOn (ratkaisukeskeisyys + #HackEd-malli) seurauksena sovimme aineryhmässämme matikistien kesken yksimielisesti, että kaikki Kivimaan seiskaluokat aloittavat yksilöllisen etenemisen elokuussa 2015.
Tätä varten suunnittelemme opetusta kahtena päivänä viimeisellä viikolla Lahden Felmanniassa:
- maanantaina 25.5. klo 8-15
- keskiviikkona 27.5. klo 8-15
Tuotettu materiaali tulee avoimesti kaikkien käytettäväksi. Tasotestit tulevat myös avoimesti polku.opetus.tv -palveluun. Samoin tehdyt opetusvideot ovat kaikkien saatavilla. Videot löytyvät tällä hetkellä YouTubesta jukkander käyttäjänimen tekemänä, mutta piakkoin ne laitetaan myös opetus.tv -sivustolle.
Tervetuloa siis Lahtelaiset ja muutkin asiasta innostuneet matikistit (miksei muutkin kuin matikistit) seuraksemme suunnittelemaan ja ideoimaan! Ainoa rajoite on tilan koko (max 15 hlöä). Kivimaan matikistien lisäksi mukaan mahtuu siis n. 10 henkilöä. Jos kiinnostuit tulemaan mukaan, ota yhteyttä jukka.kalliolehto@kivimaa.net (tai facebookin kautta yksityisviestillä tms.)
Johdon tuki
Johdon tuki yksilöllisen oppimisen toteuttamiseen on tärkeää. Johtoryhmämme nosti rehtori Jukka Mannisen johdolla ensi lukuvuoden kehittämiskohteeksi ratkaisukeskeisyyden, jossa yksilöllinen oppiminen on keskiössä.
Onnistunut Teeri-ilta
Järjestimme 13. toukokuuta kaikille avoimen Yksilölllisesti etenevän Teeri-illan Lahden Teerenpelissä. Tilaisuuteen osallistui 16 yksilöllisestä oppimisesta kiinnostunutta opettajaa, joista peräti 11 oli Kivimaalta. Mukana menossa oli myös alan guru Pekka Peura. Esille nostettiin uusia aineita, joissa yksilöllistä oppimista voisi ottaa käyttöön, kuten musiikki ja kuvaamataito. Näiden ympärille ajateltiin perustaa myös yhteinen ideapankki, joka olisi luonnollisesti kaikkien hyödynnettävissä.
Matematiikan kokeilijoita askarruttivat erityisesti kysymykset, että mitä tehdä, kun oppilas on ehtinyt käydä jo koko aihealueen läpi: syvennetäänkö oppimista siirtymättä uuteen aiheeseen, vai mennäänkö eteenpäin? Tärkeintä näissä kysymyksissä on kuunnella oppijaa, kummanko hän kokee motivoivammaksi. Avainasemassa on myös opettajan uskallus luopua täydellisestä kontrollista ja siirtää vastuuta siitä sopivissa määrin oppijalle. Oppimisen omistajuus synnyttää motivaation.
Toinen askarruttava kysymys oli, että kuinka paljon oppijan voi olettaa ottavan vastuuta omasta oppimisestaan? Tähän ei kai ole oikeaa vastausta. Sekin on yksilöllistä. Toiset ovat heti valmiita ottamaan vastuun etenemisestä ja asettavat itselleen tavoitteita, kun taas jotkut tarvitsevat aluksi voimakkaasti opettajan ohjausta. Pääasia on, että jokaista ohjataan siihen suuntaan, että osaa yhä enemmän ottaa vastuuta itse. Lahjakkuus ja oman vastuun ottaminen eivät myöskään kulje käsikädessä. Joukosta löytyy lahjakkaita, jotka eivät ole vielä valmiita ottamaan täydellistä vastuuta ja vastaavasti heikkoja vastuunottajia.
Opetusvideoiden tekeminen on monelle opettajalle kynnyksen takana. Ne eivät kuitenkaan ole yksilöllisen oppimisen edellytys. Oppilaat voisivat aivan hyvin olla videoiden tuottajina esimerkiksi pienemmille oppilaille. eTabbi-hankkeessa 9E-luokka kertasi matematiikan valtakunnalliseen tekemällä opetusvideoita eri aiheista. Kaiken lisäksi pyörää ei kannata keksiä uudelleen, sillä valmiita videoita löytyy jo mm. Opetus.tv -sivustolta, Khan Academystä ja YouTubesta yleisesti.
#HackEd-hankkeessa eri oppiaineiden edustajia
Yksilöllinen oppiminen ei ole oppiainesidonnaista, mutta jokainen oppiaine on omanlaisensa ja vaatii oman toimivan mallin. Tällä hetkellä mukana on ainakin seuraavien oppiaineiden edustajia (ala- ja yläkoulusta):
- matematiikka
- äidinkieli ja kirjallisuus (katso Reetan bloggaus)
- englanti (katso Minnan bloggaus)
- uskonto
- biologia
- maantieto
Rohkeasti osallistumaan, kaikki otetaan mukaan! 🙂
#HackEd edustaa #YOOJOO’ssa
Lahdesta saapuu reilu autolastillinen (~8 henkilöä) #HackEd -hankkeessa mukana olevia ja siitä kiinnostuneita jakamaan kokemuksiaan ja kuulemaan muiden ideoista #YOOJOO-kesäpäiville. Nähdään siellä! 🙂