Omaan tahtiin opiskelua on nyt takana kolme oppituntia. Oppilaiden suhtautuminen on yllättänyt positiivisesti. Olin valmistautunut oppilaiden vastarintaan, mutta ihan turhaan. Ensimmäisen tunnin päätteeksi oppilaat tulivat jo kertomaan tavoitteistaan edetä oletusaikataulua nopeammin. Moni myöskin kysyi, että saako kotonakin mennä eteenpäin. Oppimisen omistajuus tuntuu motivoivan!
Korostin moneen kertaan olevani nyt enemmän jokaisen henkilökohtaisena apuna ja se varmasti helpotti monen ahdistusta. Oppilaat ovatkin kysyneet nyt paljon rohkeammin apua tunneilla. Aikaisemmin pelkona oli kasvojen menetys luokan muiden oppilaiden silmissä, jos jotain muiden mielestä tyhmää ”erehtyi” kysymään kesken opetuksen. Nyt taas tätä pelkoa ei ole, koska ope on henkilökohtaisesti opastamassa.
Annoin oppilaille vapauden valita itse tavan tehdä tehtäviä. Jotkut avasivat tehtävämonisteet muokattavaksi Notes Plus appiin ja kirjoittivat vastaukset tehtävän viereen (monisteet on suunniteltu niin, että oikea palsta on tyhjä). Toiset taas käyttivät iPadia videoiden ja monisteiden katsomiseen ja tekivät tehtävät vihkoon. Usein samat tyypit myös kirjoittivat videoiden pohjalta muistiinpanot. Oppimisympäristö kaikille on kuitenkin yhteinen, GAFEn Google Classroom.
Jo parin tunnin jälkeen alkoi erot oppimistahdissa näkyä. Osa oli vielä menossa ensimmäisen tason osiossa A, kun taas muutama oppilas oli edennyt jo C-osion alkuun. Kaikilla tehtävät olivat tehtynä normaalia huolellisemmin, mihin kiireettömyyden tunne voi olla osasyynä.
Suurimmat ongelmat tähän asti ovat olleet lähinnä teknisiä: iPad unohtunut kotiin, salasana unohtunut, akku lopussa, video ei lataudu, kuulokkeet unohtui kotiin. Kaikki nämä ovat kuitenkin olleet yksittäisiä ja niistä on selvitty. Riittävän nopea wlan on tärkeää, jos kovin moni oppilaista sattuu katselemaan videoita samanaikaisesti. Onneksi GAFE ja Google Classroom on suunniteltu mobiililaitteita varten (HTML5), joten unohtuneen iPadin on mainiosti korvannut oppilaan älypuhelin. Ehkäpä siis tulevaisuudessa saman systeemin voisi rakentaa oppilaiden omien laitteiden varaan (BYOD)? Kuulokkeita on hyvä olla koulun toimesta muutama varalla, jos omat kuulokkeet on unohtuneet kotiin.
Seuraava jännityksen aihe on se, miten tasotestit alkavat mennä ja onko niiden vaikeustaso säädetty sopivaksi. Läpipääsyraja ja itsearviointiin perustuva pistemäärä (ymmärsin malliratkaisun, en ymmärtänyt malliratkaisua,…) on vielä päättämättä. Yrityksen ja erehdyksen kautta tässä kai on pakko edetä.
Kaiken kaikkiaan siis hyvällä ja innostuneella meiningillä on lähdetty liikkeelle. Ja mikä parasta, luokkaa syksyllä vaivanneista työrauhaongelmista ei ole ollut tietoakaan!
1 comment for “Tunnelmia ensimmäisten tuntien jälkeen”