Englannin opinnoissa aletaan olla kevään osalta loppusuoralla, ja suuri osa oppilaistani on nyt vastannut palautekyselyyn. Tässä kirjoituksessa kerron tuon kyselyn tuloksista ja suunnitelmistani jatkon suhteen.
Käytin monia samoja kysymyksiä kuin Jukka Kalliolehto omassa palautekyselyssään (kiitos lainasta!), mutta tein muutamia muutoksia. Kysely on toteutettu nimettömästi Google Formsilla ja sisälsi seuraavat kysymykset:
- Sopiiko omaan tahtiin oppiminen sinulle?
- Ei sovi.
- Sopii melko hyvin.
- Sopii hyvin.
- Sopii oikein hyvin.
- Perustele edellisen kohdan vastauksesi.
- Mitä hyvää yksilöllisessä oppimisessa on?
- Mitä huonoa yksilöllisessä oppimisessa on?
- Haluatko jatkossakin oppia omaa tahtia?
- Kyllä
- Ei
- Perustele edellisen kohdan vastauksesi.
- Haluaisitko, että opettaja luennoisi enemmän ja kaikki oppilaat tekisivät samat tehtävät samassa tahdissa?
- Kyllä
- Ei
- Perustele edellisen kohdan vastauksesi.
- Katsoitko opetusvideoita Classroomista?
- Kyllä, kaikki.
- Kyllä, osan.
- En yhtään
- Jos katsoit, oliko niistä hyötyä? Miksi oli tai ei ollut? Miten parantaisit niitä? Tai jos et katsonut, miksi?
- Mielestäni olisi hyvä jos…
-
…kuuntelutehtäviä voisi tehdä omaan tahtiin.
- …suullisia tehtäviä voisi myös tehdä omaan tahtiin.
- …suullisia tehtäviä voisi nauhoittaa ja kuunnella itse.
- …suullisia tehtäviä nauhoitettaisiin ja palautettaisiin opettajalle.
- …kuuntelua harjoiteltaisiin yhdessä.
- …ääntämistä harjoiteltaisiin yhdessä toistaen.
- …ääntämisharjoitukset voisi nauhoittaa itse ja kuunnella.
- …suullista kielenkäyttöä harjoiteltaisiin enemmän.
- …suullista kielenkäyttöä harjoiteltaisiin vähemmän.
-
- Miksi valitsit juuri ylläolevat kohdat? Haluatko sanoa jotain muuta ääntämiseen, kuunteluun tai suulliseen kielitaitoon liittyen?
- Testit…
- …olisi mukava tehdä netissä ja saada heti palaute vastausten oikeellisuudesta.
- …olisi mukava tehdä jatkossakin paperilla ja tarkistaa kuten tähänkin asti.
- …ovat olleet liian helppoja.
- …ovat olleet liian vaikeita.
- Perustele edellisen kohdan valintasi.
- Minkä arvosanan antaisit yksilöllisen oppimisen idealle?
- Haluatko kertoa vielä mielipiteesi jostain muusta asiasta? Sana on vapaa!
Vastauksista kävi hyvin selvästi ilmi, että paitsi opettaja, myös oppilaat nauttivat tästä opiskelutavasta. Kyselyyn vastasi 63 oppilasta. Avoimiin kysymyksiin on tullut pitkä lista vastauksia, ja siksi olen alla olevaan koontiin tiivistänyt avoimien kysymysten viestin oppilaiden vastausten perusteella.
Sopiiko omaan tahtiin oppiminen sinulle?
Ei sovi | 5 | 7.9 % |
Sopii melko hyvin | 10 | 15.9 % |
Sopii hyvin | 22 | 34.9 % |
Sopii oikein hyvin | 26 | 41.3 % |
Perustele edellisen kohdan vastauksesi.
Mitä hyvää yksilöllisessä oppimisessa on?
Mitä huonoa yksilöllisessä oppimisessa on?
Haluatko jatkossakin oppia omaan tahtiin?
Kyllä | 54 | 85.7 % |
Ei | 9 | 14.3 % |
Perustele edellisen kohdan vastauksesi.
Haluaisitko, että opettaja luennoisi enemmän ja kaikki tekisivät tehtäviä samaan tahtiin?
Kyllä | 15 | 23.8 % |
Ei | 48 | 76.2 % |
Perustele edellisen kohdan vastauksesi.
Katsoitko opetusvideoita Classroomista?
Kyllä, kaikki. | 9 | 14.3 % |
Kyllä, osan. | 26 | 41.3 % |
En yhtään. | 28 | 44.4 % |
Jos katsoit, oliko niistä hyötyä? Miksi oli tai ei ollut? Miten parantaisit niitä? Tai jos et katsonut, miksi?
Mielestäni olisi hyvä jos, ….
…kuuntelutehtäviä voisi tehdä omaan tahtiin kuulokkeilla kuunnellen. | 20 | 35.7 % |
…suullisia tehtäviä voisi myös tehdä omaan tahtiin. | 25 | 44.6 % |
….suullisia tehtäviä voisi nauhoittaa ja kuunnella itse. | 8 | 14.3 % |
…suullisia tehtäviä nauhoitettaisiin ja palautettaisiin opettajalle. | 7 | 12.5 % |
…kuuntelua harjoiteltaisiin yhdessä. | 25 | 44.6 % |
…ääntämistä harjoiteltaisiin yhdessä toistaen. | 17 | 30.4 % |
…ääntämisharjoitukset voisi nauhoittaa ja itse kuunnella. | 11 | 19.6 % |
…suullista kielenkäyttöä harjoiteltaisiin enemmän. | 31 | 55.4 % |
…suullista kielenkäyttöä harjoiteltaisiin vähemmän. | 7 | 12.5 % |
Miksi valitsit juuri yllä olevat kohdat? Haluatko sanoa jotain muuta kuunteluun, ääntämiseen tai suulliseen kielitaitoon liittyen?
Testit…
…olisi mukava tehdä netissä ja saada heti palaute vastauksien oikeellisuudesta. | 29 | 48.3 % |
…olisi mukava tehdä jatkossakin paperilla ja tarkistaa kuten tähän asti. | 32 | 53.3 % |
…ovat olleet liian helppoja. | 7 | 11.7 % |
…ovat olleet liian vaikeita. | 6 | 10 % |
Perustele edellisen kohdan valintasi.
Minkä arvosanan antaisit yksilöllisen oppimisen idealle?
4 | 0 | 0 % |
5 | 0 | 0 % |
6 | 2 | 3.2 % |
7 | 8 | 12.7 % |
8 | 17 | 27 % |
9 | 26 | 41.3 % |
10 | 10 | 15.9 % |
Haluatko vielä kertoa mielipiteesi jostain muusta asiasta? Sana on vapaa!
Tähän ei tullut aiheeseen liittyviä vastauksia lainkaan.
Tämän kyselyn pohjalta jatkan turvallisin mielin yksilöllisen oppimisen suunnittelua. Tavoitteenani olisi rakentaa oppimispolkuja, joita seuraamalla oppilaat tietävät, mikä arvosana on tulossa ja mitä pitäisi tehdä, jos haluaa saada paremman arvosanan. Toisin sanottuna määritän, mikä on kaikkien tehtävä minimi, jolloin arvosana voisi olla esimerkiksi seitsemän. Tähän joitakin juttuja lisäämällä pääsee kasiin ja vielä enemmän itse tekemällä sitten kiitettäviin arvosanoihin. Samalla toivottavasti itse oppisisältö irtoaa oppikirjasta, joka tarjoaa vain lähteen opinnoille – ei enää niin, että kirja määrittää mitä opiskellaan.
Tavoitteena on myös lisätä oppilaiden valinnan mahdollisuutta sekä työtapojen että sisältöjen suhteen. Edistyneiden oppilaiden kohdalla tämä on melko helppoa, mutta miten se mahdollistetaan kielen kanssa kamppaileville, vaatii enemmän pohdintaa. Lisäksi suunnittelen sisällyttäväni lukuvuoteen yksilöllisen opiskelun lisäksi ryhmissä tehtäviä projektijaksoja ainakin yhden kutakin lukuvuotta kohden.
Tänä keväänä pidin seitsemäs- ja kahdeksasluokkalaisille loppukokeen koko vuoden kielioppiasioista. Kokeessa sai olla mukana itsekirjoitettu lunttilappu ja mielestäni tuon lunttilapun kirjoittaminen sai oppilaat ymmärtämään kielioppia ja kieltä entistä paremmin kokonaisuutena. Voi siis olla, että vaikka kokeista pääasiassa luovunkin, pidän silti tuon loppukokeen vielä ohjelmassa.
Kesäloman alussa olen lähdössä Mikkeliin Yksilöllinen oppiminen ja oppimisen omistajuus -kesäpäiville ja toivon mukaan tuon tapahtuman ja kesäloma-auringon inspiroimana saan syksyksi valmiiksi yksilölliset polut kaikille luokka-asteille. Ranskaakin pääsen näillä näkymin syksyllä opettamaan, aika näyttää miten yksilöllisesti siellä edetään.
Aurinkoista lomaa kaikille lukijoille!